Παιδία

Μαθησιακές διαταραχές, Δυσλεξία!

Αδιάβαστος, τεμπέλης, βαριέσαι να γράψεις και άλλοι πολλοί είναι οι χαρακτηρισμοί ενός ατόμου με δυσλεξία. Γιατί δεν διαβάζεις; Είσαι τεμπέλης; Τούβλο πας, τσιμεντόλιθο επιστρέφεις (απ’ το σχολείο). Μα καλά τι κάνετε όλη μέρα στο σχολείο, τίποτα δεν έμαθες. Εδώ και πάνω από 30 χρόνια αυτά ακούγονται μέσα στο σπίτι μιας ελληνικής οικογένειας. Ευτυχώς, οι εποχές έχουν αλλάξει και πλέον είναι εύκολο να διαγνωστεί αν ένα παιδί έχει μια μαθησιακή διαταραχή ή απλά δεν του αρέσει το σχολείο. Η δυσλεξία είναι η δυσκολία στο γραπτό λόγο σε άτομα κανονικής ή αυξημένης νοημοσύνης τα οποία δεν παρουσιάζουν αισθητηριακές διαταραχές (κανονικής ακουστικής και οπτικής οξύτητας), έχουν λάβει την κατάλληλη εκπαιδευτική καθοδήγηση και δεν στερούνται κοινωνικών και πολιτισμικών εμπειριών.  Εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

Τι είναι;

Πρόκειται για μια ειδική μαθησιακή διαταραχή και  αναφέρεται σε άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, την γραφή και την ορθογραφία, τα οποία δεν συμβαδίζουν με το νοητικό τους δυναμικό, την ηλικία τους και τις εκπαιδευτικές τους ευκαιρίες. Το δυσλεξικό παιδί δεν παρουσιάζει ευχέρεια και ταχύτητα στην ανάγνωση και στην επεξεργασία του γραπτού λόγου. Δυσκολεύεται να απομνημονεύσει ονόματα, ημερομηνίες, Ιστορία, γλωσσικούς και ορθογραφικούς κανόνες εξαιτίας της απουσία φωτογραφικής μνήμης. Ενώ εμφανίζονται ιδιαίτερα δημιουργικά και ευρηματικά. Η διάγνωσή της δυσλεξίας βασίζεται στη σωστή εκτίμηση της νοητικής ικανότητας του ατόμου καθώς και στον αποκλεισμό άλλων διαταραχών. Επιπλέον, πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη εάν το περιβάλλον είναι φτωχό ή πλούσιο σε κοινωνικοπολιτισμικά ερεθίσματα. Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας βασίζεται στην σωστή διαγνωστική αξιολόγηση και στη διδασκαλία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αποκατάστασης που  θα  καλλιεργεί την ευχέρεια στην ανάγνωση, την απομνημόνευση στην ορθογραφία και την βαθύτερη κατανόηση κειμένων και εννοιών. Η δυσλεξία είναι διαφορετική για τον καθένα. Μερικοί άνθρωποι έχουν μια ήπια μορφή της που τελικά θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται. Άλλοι χρειάζονται λίγο περισσότερο κόπο. Ακόμα κι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση πλήρως να ξεπεράσουν τη δυσλεξία, μπορούν ακόμα με επιτυχία να πάνε στο πανεπιστήμιο και να πετύχουν στη ζωή.

Η διάγνωσή της…

Η διαδικασία διάγνωσης της δυσλεξίας είναι περίπλοκη και αρκετά δύσκολη, καθώς απαιτεί τη συλλογή πολλών διαφορετικών πληροφοριών για το παιδί και τα μαθησιακά του αποτελέσματα. Η διαγνωστική αξιολόγηση της δυσλεξίας βασίζεται στην εκτίμηση των συμπτωμάτων, της νοητικής εικόνας του παιδιού και στο αποκλεισμό άλλων διαταραχών. Πιο συγκεκριμένα χρειάζεται: γενικό ιστορικό του παιδιού, εκτίμηση του παιδοψυχιάτρου για την ύπαρξη άλλων διαταραχών ή συναισθηματικών προβλημάτων, παιδιατρική εκτίμηση της σωματικής υγείας του παιδιού, αξιολόγηση της ανάπτυξης του λόγου από λογοθεραπευτή, εκτίμηση της νοητικής ικανότητας με τεστ νοημοσύνης, αξιολόγηση των γνωστικών δεξιοτήτων: μνήμη γλωσσικών πληροφοριών, φωνολογικής ενημερότητα, αντίληψη του χρόνου, προσανατολισμός στον χώρο, ανάπτυξη της ικανότητας διαδοχής και αλληλουχίας και αξιολόγηση της μαθησιακής επίδοσης του παιδιού, στην ανάγνωση, την ορθογραφία, την έκφραση και στα μαθηματικά.

Το Αθηνά Τεστ θεωρείται ένα αξιόπιστο τεστ ανίχνευσης μαθησιακών δυσκολιών όπως η δυσλεξία. Οι ενότητες που περιλαμβάνει εξετάζουν την νοητική ικανότητα, την μνήμη, την αυτοματοποίηση και την γραφοφωνολογική ενημερότητα, τον οπτικό –κινητικό συντονισμό, καθώς και την μνήμη κοινών ακολουθιών. Οι πληροφορίες που θα πάρουμε από το τεστ σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που θα πάρουμε από τις αξιολογήσεις της διεπιστημονικής ομάδας μπορούν να μας οδηγήσουν στην διάγνωση ή όχι της δυσλεξίας.

Γονείς παιδιών με δυσλεξία!

Το δικό μου το παιδί; Λάθος κάνετε! Η δυσλεξία έχει πάψει να είναι ταμπού. Δεν χρειάζεται να κρύβεται ότι το παιδί σας έχει δυσλεξίας. Λανθασμένα τόσα χρόνια οι γονείς πίστευαν ότι έπρεπε να το κρύβουν, ότι το παιδί τους είναι “χαζό”, σαν να είναι μια άκρως μεταδοτική ασθένεια. Πλέον όλα έχουν αλλάξει, υπάρχει τρόπος να βοηθήσετε το παιδί σας και να αποδέχτηκε την κατάσταση. Αποδοχή, αγάπη, κατανόηση, και υποστήριξη χρειάζεται!

Ο ρόλος των γονέων είναι δύσκολος γι αυτό και χρειάζονται και εκείνοι βοήθεια. Αυτό που θα βοηθήσει πολύ τους γονείς είναι η σωστή ενημέρωση και η γνώση γύρω από το πρόβλημα των παιδιών τους. Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τι είναι η δυσλεξία, γιατί υπάρχει στο παιδί τους, πως αντιμετωπίζεται, πως πρέπει να χειριστούν το παιδί τους. Οι γονείς πρέπει να αναλάβουν το ρόλο του μεσάζοντα μεταξύ του σχολείου και του ειδικού μαθήματος που κάνει το παιδί. Οι γονείς του δυσλεξικού παιδιού πρέπει να είναι οι σύμμαχοι του. Όταν το παιδί θα νιώσει απογοήτευση θα πρέπει να είναι εκεί να του συμπαρασταθούν και να το ενθαρρύνουν και να τονώσουν την αυτοπεποίθηση του. Δεν χρειάζεται οι γονείς να λένε ψέματα στο παιδί για τις επιδόσεις του και
τους βαθμούς του στο σχολείο. Έτσι θα το κάνουν να αισθάνεται ότι το κοροϊδεύουν αφού εκείνο βιώνει καθημερινά την πραγματικότητα στο σχολείο με αποτέλεσμα να χάσουν την εμπιστοσύνη τους στο γονιό. Η βοήθεια των γονιών στην μελέτη στο σπίτι είναι πολύ σημαντική. Οι γονείς πρέπει να οργανώσουν το χρόνο τους και να τους δείξουν τρόπους να οργανώσουν το διάβασμα τους. Χρειάζεται επίσης να προσέξουν ώστε το παιδί να μελετά σ’ ένα συγκεκριμένο χώρο όπου θα έχει ησυχία και όσο το δυνατόν λιγότερα ερεθίσματα γύρω του και αυτό γιατί τα δυσλεξικά παιδιά λόγω της δυσκολίας τους χάνουν εύκολα την συγκέντρωση τους και το ενδιαφέρον τους για τα μαθήματα. Η βοήθεια των γονέων στο σπίτι ωστόσο πρέπει να έχει όρια. Οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν που θα βοηθήσουν και να αφήνουν το παιδί τους να κάνει εκείνες τις εργασίες που μπορεί μόνο του. Είναι πολύ σημαντικό για το παιδί να μην στερηθεί όλες εκείνες τις εξωσχολικές δραστηριότητες που του προσφέρουν ευχαρίστηση, γνώσεις, συναναστροφές με συνομήλικους. Η συμμετοχή του σε εκδηλώσεις και γιορτές, η ενασχόληση με τον αθλητισμό, τα χόμπι του είναι σημαντικά γιατί βοηθούν το παιδί να διαμορφώσει τον χαρακτήρα του, να αποκτήσει κοινωνική μόρφωση, να αισθανθεί δημιουργικό με αυτοπεποίθηση και όχι διαφορετικό από τους υπόλοιπους.

Αυτό είναι το παιδί σας, το αγαπάτε και στο στηρίζεται γι’ αυτό που είναι!

Πηγή: evrymathia.com.gr